اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟


اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 1 از 10
کتابخانه اسپرینگدیل و پارک کوماگاتا مارو / معماران RDH. تصویر © Nic Le،ux

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

اشتراک ها به سرعت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل می شوند. به ،وان مثال، پلتفرم‌های استریم کاملاً جایگزین نیاز به داشتن کاست ویدیویی شده‌اند، در حالی که خدمات اشتراک‌گذاری سواری تا حدی نیاز به داشتن خودروی شخصی را پوشش می‌دهد. اشتراک ها تا حد زیادی به ،وان خدمات دیجیتال شناخته شده اند، اما یک روند جدید نشان می دهد که همین مفهوم می تواند در آینده نزدیک به اشیاء فیزیکی نیز منتقل شود. به جای داشتن یخچال، ماشین لباسشویی یا حتی لامپ، می‌توان برای اطمینان از تازگی محصولات، لباس‌های تمیز و خانه‌ای با نور من،، اشتراکی دریافت کرد.

این مفهوم به ،وان «اقتصاد مبتنی بر اشتراک» شناخته می‌شود، که نوعی از مفهوم «اقتصاد دایره‌ای» است. فرض بر این است که به جای داشتن برخی از اشیایی که هر روز استفاده می‌شوند، می‌توان مش، سرویسی شد تا به همان مزایا دسترسی داشته باشد، اما بدون نیاز به مالکیت، نگهداری یا دفع شی مورد نظر. مصرف کنندگان دیگر محصولات را نمی ،ند. آنها دسترسی به خدمات را ،یداری می کنند. گاهی اوقات، این به م،ای صرفاً اجاره دادن شیء به جای ،ید آن است، اما مدل یک قدم فراتر می رود. این تغییر مسئولیت و ذهنیت را نشان می دهد. از آنجایی که مصرف کنندگان دیگر مالک اشیاء نیستند، مسئولیت استفاده مجدد و بازیافت به عهده تولیدکنندگان است که اکنون مسئول کل چرخه زندگی اشیایی هستند که ایجاد می کنند.

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 2 از 10اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 3 از 10اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 4 از 10اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 5 از 10اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصاویر بیشتر+ 5

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 10 از 10
مشاهده صحنه / داخلی پنی هسیه. تصویر © هی! پنیر

از این نقطه، این مفهوم ارتباط کمی با زمینه های معماری و طراحی دارد. در حالی که نمی‌توان آن را برای همه جنبه‌های صنعت ساختمان اعمال کرد، تغییر ذهنیت مشابهی می‌تواند منجر به افزایش طول عمر مورد انتظار سیستم‌هایی شود که ساختمان‌ها را کاربردی می‌کنند و توانایی ما برای استفاده مجدد از منابع و حتی فضاهایی که می‌سازیم را افزایش می‌دهد.


مقاله مرتبط

معماری آهسته: طراحی هدفمند برای قرن بیست و یکم


آیا واقعاً می تواند کار کند؟

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 6 از 10
ترمینال اسخیپول فرودگاه آمستردام / KAAN Architecten. تصویر © Filippo Bolognese

در آمستردام، فرودگاه اسخیپول با Philips Lighting و پیمانکار Cofely قراردادی منعقد کرده است. تحت نام “نور به ،وان یک سرویس”، فرودگاه هزینه نور تولید شده را پرداخت می کند، در حالی که فیلیپس مالک تج،ات روشنایی است. مدل ،ب و کار دیگر تراکنشی نیست، بلکه مبتنی بر خدمات ارائه شده به طور مداوم است. این قرارداد به این مرکز اجازه می‌دهد تا نورپردازی نسبتاً گر، را بدون متحمل شدن هزینه‌های اولیه بالا نصب کند. همچنین نشان می دهد که فیلیپس و کوفلی مسئول جمع آوری لامپ ها و بازیافت مواد در پایان عمر مفید آنها هستند.

بر اساس پلتفرم ذینفعان اقتصاد دایره ای اروپا، این پروژه منجر به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شده است، زیرا عمر اتصالات تا 75٪ افزایش یافته است. این ابتکار همچنین مصرف مواد خام را محدود می کند زیرا هر جزء در پایان عمر مفید خود دوباره استفاده یا بازیافت می شود.

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 2 از 10
ترمینال اسخیپول فرودگاه آمستردام / KAAN Architecten. تصویر © Beauty & The Bit

ما معتقدیم که ،ب‌وکارهای آینده‌نگر بیشتر و بیشتر به سمت یک مدل سبک به ،وان یک سرویس حرکت خواهند کرد. از این گذشته، بیشتر ما به این مدل عادت کرده ایم – مثلاً من آب می خورم، اما در زیرزمینم م،ن ندارم. بسیاری از مردم به مدل های پرداختی عادت دارند. به این موارد صرفه جویی قابل توجه در انرژی ناشی از فناوری LED و پایداری سیستم کلی را اضافه کنید، و این پیشنهاد قانع کننده است. – فرانک ون در ولوئد، مدیر کل فیلیپس روشنایی بنلو، برای مجله ال ای دی

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 7 از 10
ترمینال اسخیپول فرودگاه آمستردام / KAAN Architecten. تصویر © Filippo Bolognese

همه ابتکارات دارای درجه ی،، از موفقیت نیستند. در دهه 1990، Interface، یک شرکت کف سازی تجاری مستقر در ایالات متحده، سعی کرد مدل ،ب و کار خود را از فروش به اجاره سیستم های کفپوش تغییر دهد. این شرکت با پرداخت هزینه ماهانه، کفپوش ها را نصب، نگهداری و حذف می کند تا مواد را از محل دفن ، دور نگه دارد و مواد خام با ارزش موجود در فرش های دور ریخته شده را بازیافت کند. پس از هفت سال، اینترفیس مجبور شد این مدل را کنار بگذارد، زیرا ا،ر مشتریان آن ترجیح می‌دهند فرش‌های خود را به جای اجاره‌ای ب،ند. بررسی ،ب و کار هاروارد. نگهداری فرش تحت پوشش خدمات سرایداری قرار گرفت و در نتیجه هزینه‌ها در مقابل هزینه ماهانه سنگین برای مشتریان نامرئی شد.

استراتژی های پشت اقتصاد اشتراک

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 8 از 10
دهکده دایره ای تایسوگر / بیو معماری فورموسانا. تصویر © Studio Mill،e 7

یکی از اصول کلیدی مدل اشتراک این واقعیت است که تولید کننده مالکیت محصول را حفظ می کند. این امر تولید کننده را مسئول نگهداری و دفع محصول در پایان عمر آن می کند. برای مصرف کننده، این کار بار پیدا ، امکانات بازیافت یا جایگزین های دفع مسئولانه را کاهش می دهد. برای تولید کننده، این فرصتی است تا ارزش تعبیه شده را که هنوز در محصول وجود دارد است،اج کند. این مقدار به پیچیدگی محصول و زیرساخت های لازم برای جمع آوری و است،اج آن بستگی دارد.

مدل اشتراک همچنین باعث افزایش طول عمر محصول می شود. هر چه یک محصول بیشتر دوام بیاورد، نیاز به تعویض کمتر است. در یک مدل اقتصادی غیر دایره ای، تولیدکنندگان تمایل به ایجاد “کهنگی برنامه ریزی شده” دارند. به عبارت دیگر، برای ایجاد محصولاتی که به سرعت آسیب می بینند و تعمیر آنها سخت است، بنابراین مصرف کننده تشویق می شود که اغلب دوباره ،ید کند. در مدل دایره ای، این دیگر به نفع هیچ یک از طرفین نیست. محصولات همچنین برای جداسازی و بازیافت طراحی شده اند تا فرآیند ادغام مجدد مواد در یک خط تولید جدید را تسهیل کنند.

ارتباط با معماری و طراحی

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 4 از 10
غرفه بازتاب ها / استودیو تام امرسون. تصویر توسط استودیو تام امرسون

در مقیاس شهری یا معماری، مدل اشتراک شباهت هایی با مفاهیمی مانند م،ار بودن یا استفاده مجدد تطبیقی ​​دارد. در مقیاس کوچکتر، مناطقی که بیشتر مستعد توسعه از طریق این مدل هستند احتمالاً تأسیسات، روشنایی، تهویه و کنترل آب و هوا هستند. این سیستم های یکپارچه را می توان به راحتی به ،وان خدمات درک کرد، برخی از آنها حاوی ،اصر مصرفی هستند که هنوز حاوی مواد با ارزش بالا هستند. روکش های داخلی می توانند پتانسیل خاصی داشته باشند، اما با مشکلاتی نیز روبرو هستند. در مثال قبلی فرش‌های Interface، جمع‌آوری محصول دشوار بود و ارزش تعبیه‌شده پایینی داشت، که اجرای آن را به یک استراتژی دشوار تبدیل می‌کرد. اینکه آیا این یک مدل قابل دوام تر در سطح نهادی یا خصوصی خواهد بود بستگی به نوع ،ب و کار و خدمات خاص دارد.

مدل اشتراک به اصول اقتصاد دایره‌ای می‌پردازد: بالا بردن چرخه، بازیافت، و افزایش طول عمر اشیا. با ت،یم مسئولیت‌ها، ایجاد موقعیت‌های برد-برد و اثبات انگیزه به سوی آینده‌ای پایدارتر با یک مدل ،ب‌وکار بادوام، مسیری را به سوی این اه، ترسیم می‌کند. استراتژی محدودیت های خود را دارد. نمی توان آن را برای همه جنبه های تولید معماری به کار برد، و در برخی مناطق، انتظار می رود با درجه ای از مقاومت مردم مواجه شود. اما به طور کلی، باید آن را تنها به ،وان یکی از بسیاری از نسخه‌های دایره‌ای که می‌توان در فرآیند ساخت محیط‌های ما اعمال کرد، درک کرد. مدل‌های دیگر شامل نوآوری در تولید مواد برای ،یب مجدد ،، ایجاد اجزای ساختم، قابل استفاده مجدد و مقیاس‌پذیر بر حسب تقاضا، یا طراحی برای جداسازی قطعات است.

اقتصاد اشتراک در زمینه تولید معماری چیست؟  - تصویر 5 از 10
خانه ویلا ماتیلد / Terra e Tuma Arquitetos Associados. تصویر © پدرو کوک

این مقاله بخشی از موضوعات ArchDaily است: اقتصاد دایره ای. هر ماه یک موضوع را از طریق مقالات، مصاحبه ها، اخبار و پروژه های معماری به طور عمیق بررسی می کنیم. از شما دعوت می کنیم تا در مورد آن بیشتر بد،د موضوعات ArchDaily ما. و مانند همیشه، در ArchDaily از مشارکت خوانندگان خود استقبال می کنیم. اگر می خواهید مقاله یا پروژه ای ارسال کنید، با ما تماس بگیرید.




منبع: https://www.archdaily.com/995866/what-is-subscription-economy-in-the-context-of-architectural-،uction