طراحی نقشه ساختمان ویلا و آپارتمان در مشهد طراحی نقشه

اگر هنگام ستون گذاری با این مشکل مواجه شدید‌که ستون ها در وسط قرار گرفتند در طراحی نقشه ی خود تجدید نظر کنید. اگر هم مجبور به قرار دادن ستون در وسط فضا شدید با یک چیدمان مناسب آن را کاور کنید. مکان دقیق ساختمان شما را نمایش می دهد، که از کدام سمت همسایگی داشته، از کدام سمت به کوچه و خیابان را دارد (دسترسی ساختمان). در پلان موقعیت محل ساختمان شما هاشور پر رنگ زده و همسایگی ها هاشور کم رنگ، همچنین طراحی حیاط و فضای سبز در پلان موقعیت نمایش داده می شود. گاهی اوقات می خواهیم قسمتی از فضای داخلی ساختمان و جزئیات اجرایی آن را به نمایش بگذاریم که از مقطع استفاده می کنیم، مقطع یک صفحه برش بوده که ممکن است ساختمان را در طول یا عرض برش داده و صفحه برش را به صورت نمای داخلی نمایش دهد.

  • در مرحله ی اول برای رسم یک پلان باید با کارفرمای پروژه یک جلسه برگزار کنید و تمام نیاز های کارفرما را به صورت دقیق یادداشت کنید.
  • نقشه ساختمان در سه طبقه و دارای موقعیت دسترسی از جنوب است.سازه به کار گرفته شده در آن اسکلت بنایی است و فایل نمای شیک آن در پکیج همراه پروژه قرار دارد.
  • در نظر گرفتن محل پارکینگ ها و تعداد آن ها بسیار مهم است و تاثیر مستقیم در پلان ستون گذاری فضا دارد.
  • در این راستا بهتر است بدانید آشپزخانه کثیفی که در پشت و اواخر آشپزخانه اصلی در نظر گرفته می شود، در واقع به‌عنوان خیر حیاط خلوتی است که از آن به‌ عنوان آشپزخانه کثیف استفاده می کنند.
  • این طراحی نقشه ساختمان مسکونی شامل یک طبقه پارکینگ و دو طبقه تیپ است.دسترسی به طبقات به وسیله راه پله و آسانسور میسر می شود.
  • حال لازم است در نظر گرفت که چه ویژگی‌ هایی در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر برای ساختمان در آشپزخانه در نظر گرفت تا تمامی خواسته‌ های بانوان از یک آشپزخانه برطرف شود.

نقشه کشی ساختمان در رشته‌های مهندسی معماری، مهندس عمران، مهندسی برق، مهندسی مکانیک بسیار پر کاربرد است. شاید در آغاز این طوربه نظر بیاید که اجرای نقشه برداری ساختمان و نقشه کشی ساختمان دارای یک مفهوم باشند. امروزه روز نقشه‌کشی ساختمان را نباید فقط به طراحی نقشه پلان ساختمان محدود کنیم.

سایر نکات در طراحی ساختمان

این نقشه از شمال و شرق دسترسی دارد .مصالح بنایی است و دو خواب برای آن در نظر گرفته شده است. نقشه ای که مشاهده می کنید در سه طبقه به ترتیب ،پارکینگ ،همکف و اول طراحی شده است .این ساختمان اسکلت بتنی است و دارای فایل نما از دو طرف ساختمان است . ساختمان به صورت دوبلکس طراحی شده است که طبقه همکف آن شامل یک واحد پارکینگ و عرصه عمومی ساختمان است و طبقه اول سه خوابه به همراه پنتری و نشیمن می باشد . دسترسی از دو سمت شمال و جنوب به همراه دو طرف نمای 3d ،زیبایی منحصر به فردی به این نقشه داده است.سازه این ساختمان اسکلت بنایی می باشد و دارای سه طبقه است. این پلان غربی دارای چهار طبقه دو واحدی است .واحد ها در نقشه دو خوابه طراحی گردیده اند .سازه انتخاب شده برای این آپارتمان هم سازه بتنی است .این نقشه را به همراه دو طرف نما در اینجا دریافت کنید.

۲. معرفی نما و مقطع ساختمان

سازه ساختمان اسکلت بتنی و ساختمان به صورت دو طبقه ی مستقل همکف و اول می باشد . این نقشه توسط تیم طراح خانه معمار به صورت دوبلکس طراحی گردیده است.سازه آن اسکلت بتنی با دسترسی از سمت شمال در نظر گرفته شده است.برای دریافت فایل اجرایی این نقشه به همرا فایل اجرایی نما اختصاصی آن اینجا کلیک کنید . پلان های اجرایی این نقشه با تمام جزئیات به همراه فایل نما و دکوراسیون مخصوص این نقشه مشاهده فرمایید.این نقشه اسکلت بتنی و دارای دسترسی شمال است. به طور کلی برای واحدهای مسکونی نیز می توان از نورگیرهای سقفی استفاده کرد؛ زیبایی و ترکیب آن با طرح کلی ساختمان به خلاقیت طراح و کیفیت طراحی بستگی دارد.

به دلیل این‌که تصمیم درستی برای در نظر گرفتن تعداد طبقات نگرفته است و در اواسط کار با در نظر گرفتن شرایط مالی و گران شدن تمامی تجهیزات ساخت بنا را نیمه رها می‌کند و این ملک بی‌ارزش می ‌شود. به همین جهت لازم است که برای نقشه ساختمان با عرض ۸ متر حتماً با دقت به تعداد طبقات پرداخت ‌و از این طریق بتوان یک ساختمان بسیار مناسب را با نقشه ساختمان با عرض ۸ متر طراحی کرد. با در نظر گرفتن زمین هیچ‌گونه محدودیت خاصی برای در نظر گرفتن نقشه‌های ساختمانی نخواهید داشت. می دانید که اگر فضایی بی نور باشد، مرده و خسته کننده به نظر می رسد. بنابراین این یکی از وظایف طراح است که در طراحی نقشه ساختمان به نور کافی در تمامی اتاق ها و فضاها توجه کند.

یک چیدمان نسبی طبق اصول و قواعد چیدمان، با قصد نمایان شدن ایرادات و اصلاح آن‌ها. برنامه بنیاد برای نشان دادن اندازه و عمق پایه است ،ارتفاع برای نمایش نمای جلویی است. که به جرات میتوانیم بگوییم دارای سابقه ای چند هزار ساله در معماری ایران و جهان است. و حتی اگر صورتی که بتوانیم زمان وقوع زلزله را پیش بینی کنیم، تخلیه ی ساختمان ها برای حفظ کردن جان مردم نه امکان پذیر است و نه کافی است.

از آنجایی که نور از سمت جنوب بنا تامین می شود بهتر است از فضاهای عمومی نظیر پذیرایی و آشپزخانه را در انتهای بنا و مشرف به حیاط طراحی کرد. لازم به ذکر است که در زمین های جنوبی تمامی اتاق خواب ها باید در ضلع جنوبی و مشرف به خیابان طراحی شوند. همچنین نحوه ی قرار گیری مبلمان نیز در این مساله دخیل است، مثلا اگر زمان ورود به خانه مجبورید از بین مبل ها و گلدان ها و میز بگذرید و سپس به اتاقتان برسید، احتمالا امکان طراحی نقشه ای بهتر نیز وجود داشته است.