آیا معماری باید ایستا باشد؟ امکانات ساختمان های جنبشی


آیا معماری باید ایستا باشد؟ امکانات ساختمان های جنبشی

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 1 از 13
جعبه تاریک / خاویر کوروالان + آزمایشگاه معماری. تصویر © پدرو کوک

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

بسیاری از معماران از طریق اشکال، رنگ ها و ،اصر موجود در نمای خود به دنبال ایجاد حس حرکت در آثاری بوده اند که در غیر این صورت از نظر فیزیکی ثابت هستند. سانتیاگو کالاتراوا، ژان نوول و فرانک گری تنها تعدادی از استاد، هستند که توانسته‌اند جلوه‌ای پویا به سازه‌های بی‌حرکت ارائه دهند و با استفاده از استراتژی‌های رسمی وام گرفته شده از هنرهای پ،تیکی، کار را در بافت برجسته کنند. با این حال، در موارد دیگر، معماران همچنین ساختارهای جنبشی فیزیکی را انتخاب کرده‌اند که می‌توانند بعد زیبایی‌شناختی یا عملکردی منحصربه‌فردی را به کار بیاورند.

،اصر دینامیکی تغییرات فضایی را از طریق جابجایی قطعات کوچک یا حتی بخش های بزرگتر از خود سازه تسهیل می کنند. اغلب، هنگامی که ما در مورد معماری جنبشی صحبت می کنیم، محافظ های خورشیدی ممکن است به ذهن متبادر شوند: به ،وان مثال، در موسسه جهان ، در سال 1987، ژان نوول 240 پنل حساس به نور را در نمای ج،ی نصب کرد که میزان نور ورودی به ساختمان را از طریق سنسورها و 27000 دیافراگم مشابه دوربین ها تنظیم می کرد. این ساختار که به طور همزمان آنالوگ و از نظر فناوری بسیار پیشرفته بود، به نقوش ،ی و مشربیه ها نیز اشاره دارد و یک اثر سایه انداز را تشکیل می دهد که نه تنها توجه را به خود جلب می کند، بلکه اهمیت فرهنگی را نیز حفظ می کند.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 11 از 13
مؤسسه جه، ،، پاریس، فرانسه (1981 – 1987). معماری: Jean Nouvel، Gilbert Lezenes، Pierre Soria، Architecture Studio. تصویر تصویر © جورج فسی

علاوه بر نماهای پویا، سایر معماری های جنبشی حرکت و دگرگونی را به سطوح جدیدی می برند. در میادین بزرگ ورزشی یا رویدادها، استفاده از کاورهای جمع شونده بسیار رایج است. به ،وان مثال، سقف استادیوم مرسدس بنز آتلانتا، طراحی شده توسط 360 Architecture (اکنون بخشی از HOK) به دلیل داشتن هشت گلبرگ پوشیده شده با ETFE (اتیلن تترا فلوئورواتیلن) ​​که در امتداد مسیرهای روی سقف استادیوم می لغزند تا در ،مت مرکزی به هم بپیوندند، متمایز است. نقطه، الهام گرفتن از مک،سم باز ، لنز دوربین.

در نیویورک، دفتر محلی Diller Scofidio + Renfro The Shed Art Center را با پوسته بیرونی متحرک در کنار High Line Park طراحی کرد. این ساختمان یک فضای نمادین برای اجراها، نصب ها و رویدادهای بزرگ است و زم، شکل می گیرد که پوشش بیرونی در امتداد مسیرها به سمت میدان مجاور می لغزد. سقف سیار 37 متری با سازه فولادی ا،پوز و همان ETFE پروژه قبلی ساخته شده است.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 5 از 13
سوله، مرکز هنری / دی، اسکوفیدیو + رنفرو. تصویر © ایوان بان
آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 6 از 13
The Shed، Centro Artístico / Diller Scofidio + Renfro. تصویر © Timothy Schenck

با کاهش شدید مقیاس، در پروژه Yas Ger, Movable Mongolian Yurt متعلق به Ger Atelier، فضای دایره ای کلبه سنتی مغولی به دو ،مت نیم دایره ت،یم شده است. در صورت ،وم، می توان کلبه را با جدا ، دو ،مت از هم گسترش داد و دیواری بین آنها را با استفاده از یک ساختار ف،ی با پارچه انعطاف پذیر گسترش داد. به گفته معماران، «از نظر تحرک، از مواد سبک و ،اصر مک،کی مانند موتور و چرخ به منظور کاهش بار متحرک و بهبود دقت و راحتی عملیات استفاده می‌شود. در جزئیات، روش حفاری و چند پورت در یک فضای نیم دایره، انعطاف پذیری و سرعت یورت را افزایش می دهد. ”

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 10 از 13
یاس گر، یورت متحرک مغولی / آتلیه گر. تصویر © Yujun Dou

در Spy Gl،، ایده این بود که ساختاری بسازند که به کلبه ک،یک ساحلی ادای احترام کندنمادی از خط ساحلی بریت،ا. “پنجره پانوراما” کابین که روی یک میز گردان توکار ساخته شده است، می تواند مانند دوربین های دوچشمی سنتی با زاویه 180 درجه از طریق کنترل از راه دور بچرخد.رو به خورشید، منظره دریا، یا نورهای درخشان از ،ه ایستبورن، به زندگی روزمره اطراف خود واکنش نشان می دهد.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 8 از 13
Spy Gl، / JaK Studio. Image Cortesia de JaK Studio

با استفاده از مفهومی مشابه، رصدخانه که توسط استودیو Feilden Clegg Bradley توسعه یافته است، شامل دو سازه چوبی چرخان است: یک استودیوی هنرمند خصوصی و ضد آب و کارگاه، فضایی برای هنرمند برای ارائه آثار خود و ملاقات با مردم. هنرمند یا بازدیدکنندگان می‌توانند ساختمان‌ها را بچرخانند که مانند تلسکوپ‌ها می‌توانند با نقاط مختلف دیدنی روبرو شونداشاره ای به سازه های دفاع ساحلی “مراقب” که اغلب در امتداد سواحل بریت،ا یافت می شود.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 4 از 13
رصدخانه / استودیو فیلدن کلگ بردلی. تصویر © Richard Battye

در پروژه Caja Obscura، توسط Javier Corvalán و Laboratorio de Arquitectura، خانه از دو بخش مجزا تشکیل شده است. در زیر، یک بنای شالوده قابل س،ت که از سنگ و خاک ساخته شده است. در بالا، یک جعبه ف،ی، سبک، تقریباً کاملاً بسته. جعبه بالایی روی دال می چرخد، با یک محور که کمی از نقطه می، آن جابجا شده است، و اجازه می دهد حجم تا 25 درجه بچرخد بدون اینکه مانع نما یا باد شود.

از سوی دیگر، Caspar Sc،ls یک دفتر معماری است که به طور مداوم با این نوع خانه های کوچک پویا کار می کند. آنها ساختارهایی از حجم های ساده را طراحی می کنند که در مسیرهای بزرگی قرار گرفته اند که به قطعات اجازه می دهد در بین خود حرکت کنند و پیکربندی های متنوعی از گلخانه های سرپوشیده گرفته تا پاسیوهای داخلی تا حجم ساده یک خانه چوبی را تشکیل می دهند. دو پروژه به نام های Cabin ANNA و Garden House که توسط آنها نوشته شده است، امکان های مختلف تحول را نشان می دهد.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 7 از 13
Cabana ANNA / کاسپار اسکالس. تصویر © Tunnel Sound & Jorrit ‘t Hoen
آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 3 از 13
Cabana ANNA / کاسپار اسکالس. تصویر © Tunnel Sound & Jorrit ‘t Hoen

در مقیاس کوچکتر، حرکت قطعات می تواند به تسهیل عملکرد یا استفاده از یک سازه کمک کند. در Story Pod اثر آتلیه Kastelic Buffey، در طول روز، دو تا از دیوارهای نمای اصلی مانند جلد کتاب باز می‌شوند و از مردم در داخل یا برای جمع شدن در ورودی استقبال می‌کنند. در شب، زم، که درها قفل هستند، چراغ‌های ال‌ای‌دی که از پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌کنند مانند یک فانوس از میان سازه می‌درخشند و نور دلپذیری را برای زندگی شبانه مکان فراهم می‌کنند.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 9 از 13
Bibilioteca Story Pod / Atelier Kastelic Buffey. تصویر © Shai Gil

این مفهوم را می توان در فضای داخلی نیز به کار برد. در دفتر هنر و فرهنگ سیاتل، توسط معماران Schacht Aslani، شبکه‌ای از ریل‌های بالایی به پانل‌ها اجازه می‌دهد تا طبق طرح‌بندی‌های زیادی برای فضاهای نمایشگاه حرکت کنند. در پروژه SOHO 3Q Chengdu Office، توسط Superimpose Architecture، کپسول های بزرگ جلسه سیار در امتداد یک ریل بزرگ واقع در ،مت باز کارخانه اداری قرار می گیرند. اینها می توانند در صورت جدا شدن به ،وان فضاهای کاری کوچک عمل کنند، یا در صورت گروه بندی اتاق های جلسه را تشکیل دهند.

آیا معماری باید ایستا باشد؟  امکانات ساختمان های جنبشی - تصویر 12 از 13
SOHO 3Q Chengdu Office / Superimpose Architecture. تصویر © CreatAR Images

،اصر جنبشی می توانند ساختمان ها را با ،اصر طبیعی یکپارچه تر کنند و در عین حال انعطاف پذیری بیشتری را برای آنها تسهیل کنند و سبک زندگی و انتظارات معماری پیش بینی شده برای آینده را برآورده سازند. البته، هر زمان که یک ،صر موبایل گنجانده شود، این امر منجر به افزایش هزینه می شود. اما ،اصر جنبشی نیز ممکن است ارزش بیشتری به ساختمان ها بدهند و امکانات جدیدی را برای استفاده و راحتی بیشتر فراهم کنند. نمونه های بیشتری از ساختارهای جنبشی را در این مطلب ببینید پوشه ArchDaily من.

یادداشت ویراستار: این مقاله در ابتدا در 11 فوریه 2021 منتشر شده است.




منبع: https://www.archdaily.com/956490/s،uld-architecture-be-static-the-possibilities-of-kinetic-buildings