طراحی نقشه ساختمان طراحی نقشه های معماری اصلی ترین نکات در طراحی اصولی نقشه ساختمان

با وجود تعدد گسل های فعال در ایران باید همه سازه‌ها بهترین کارکرد را در برابر بلاهای طبیعی همچون زلزله های احتمالی داشته باشند. برای دانلود فیلم باکیفیت و فایل پی‌دی‌اف آموزش ستون‌گذاری ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید. برای عضویت در گروه ویژه سایت رادآرشیتکت و دریافت آموزش‌های رایگان معماری، همین الان ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید.

  • پیشنهاد می کنیم یکی از مشاوره های سایت در زمینه ی بررسی پلان یک واحد مسکونی را مطالعه کنید.
  • در طراحی نقشه ساختمان اداری راحتی دسترسی و سیرکولاسیون مورد توجه است.
  • این گونه نقشه ها و مدل های مورد نظر شما را ترسیم می کند تا ساختمان مد نظرتان را بسازد.
  • حتما همه اتاق خواب‌ها دارای کمد با عمق استاندارد ۶۰ سانتی‌متر باشند.

همین امر می ‌تواند توان خرید تمامی افراد جامعه را نیز بالاتر ببرد و اغلب آن ‌ها از نقشه ساختمان با عرض ۸ متر استفاده کاربردی و مفید داشته باشند. پس از طراحی معماری فاز یک پروزه، مهمترین قدم، طراحی فاز یک سازه آن است که بتوان استخوان و پیکره اصلی سازه بنا را جهت تامین فرم ارائه شده، ایجاد نمود. پلان یک صفحه نمایش از فضای داخلی ساختمان، که به صورت دید از بالا است. یعنی انگار ما سقف ساختمان را برداشته ایم و آنچه را که از بالا مشاهده می کنیم پلان ساختمان ما است. در پلان ساختمان نحوه قرار گیری فضاها و ارتباط آن ها با یکدیگر، همچنین نحوه قرار گیری تمامی بازشوها (درب و پنجره ها)، قرار گیری پله و آسانسور و چیدن مبلمان فضاها وجود دارد.

سیرکولاسیون و روابط فضاهای داخلی

عوامل تأثیرگذار بسیاری در طراحی نقشه ساختمان مسکونی وجود دارد که در زمان طراحی پلان معماری باید به آن توجه کنید. یک معمار توانمند کسی است که با توجه به محدودیت‌های زمین، ضوابط و مقررات شهرداری و… بتواند پلان ساختمان مسکونی را مطابق با نیازها و خواسته‌های کارفرما و به بهترین شکل ممکن طراحی کند. در ادامه ۷ نکته کلیدی در طراحی نقشه ساختمان مسکونی را بررسی می‌کنیم. توصیه مورد نظر ما برای شما این است که در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به جای این‌که از ۳ اتاق‌خواب کوچک استفاده کنید، از ۲ اتاق خواب استفاده کنید. همین طور در نظر گرفتن اتاق‌خواب سوم در این محیط ممکن است سبب تأثیرات مهمی بر روی مساحت آن، شکل‌گیری آن، نور تهویه مناسب باشد و استاندارد های لازم در طراحی پلان شما رعایت می گردد. به همین جهت پیشنهاد می‌کنیم که واحد ها را به صورت اصولی طراحی کنید یک واحد ۲ خوابه با کیفیت بهتر است.

صفر تا صد طراحی نقشه معماری

مهندس محاسب وظیفه ی محاسبه بارهای وارد بر سازه، محاسبه ابعاد اِلمان های مختلف ساختمانی، ارائه نقشه اجرایی، محاسبه و بررسی نیاز به اجرای سازه نگهبان و ارائه جزئیات آن و … را بر عهده دارد. موقعیت اتاق خواب‌ها باید در عرصه خصوصی و با دقت بسیار فراوان انتخاب شود. آیتم‌هایی نظیر فیلتر ورودی، نورگیر بودن، داشتن جای کمد دیواری و… در طراحی اتاق خواب‌‌ها باید در نظر گرفته شود. اتاق خواب والدین و فرزندان نسبت به یکدیگر فاصله مناسب را داشته باشند.

اگر پلان کار به صورت اصولی ترسیم نشود، خروجی یک سازه استاندارد های لازم را نخواهد داشت. در واقع برای اینکه در طراحی جزئیات داخل ساختمان مشخص شوند پلان آن ترسیم می‌شود. طراح خوب کسی است که این محدودیت ها را شناسایی و جایگزین مناسبی برایشان پیدا کند. اگر قصد دارید یک سازه‌ی مسکونی را طراحی آپارتمان کنید شیوه‌ی کار با ترسیم نقشه‌ی یک سازه‌ی تجاری کاملا متفاوت خواهد بود.

توصیه و پیشنهاد تمامی معماران و نقشه کشان برای تخصیص دادن تعداد طبقات به کارفرمایان این است که برای زمان حال خود تصمیم بگیرند. یعنی با در نظر گرفتن سن مناسب خود، نیازها و میزان بودجه‌ای در نظر گرفته شده خود بتوانند اقدام به ساخت و تهیه نقشه ساختمان با عرض ۸ متر را داشته باشند و پیش‌بینی برای ساخت طبقات متعدد نکنند. همین امر می توانند هزینه آن ‌ها را کاهش دهد و اگر نیاز به استفاده از طبقات متعدد بود هزینه آن ‌ها را به آینده موکول کند. البته لازم به ذکر است بدانید قصد تهیه زمین‌ های جنوبی فقط به همین دو موضوع ختم نمی ‌شود.

طراحی خانه هوشمند به شما این امکان را می دهد که به سرعت و به آسانی نقشه های سه بعدی را ایجاد کرده و اتاق های خود را مطابق سلیقه خود تزئین کنید. بخش های بزرگ و وسیع مثل فضای اصلی خانه برای گرم و سرد شدن کامل به انرژی بیشتری نیاز دارند ولی دمای اتاق های کوچک مثل خواب شخصی با هزینه کمتری قابل تنظیم است. بنابراین اگر هدف شما مدیریت هزینه‌های انرژی است، اندازه اتاق ها را در نظر بگیرید.

طراحی پله های اضطراری، استفاده مناسب از پنجره ها با ابعاد مناسب و در موقعیت مناسب، استفاده از نرده ها، موقعیت مناسب درب ها و … بسیار اهمیت دارند. شرکت معماری و دکوراسیون داخلی دکوطرح در سال 1389 در تهران تاسیس شده است و با کادری مجرب با سابقه درخشان با تکیه بر اصول و مبانی مهندسی در زمینه طراحی و اجرا از صفر تا صد در خدمت شما هموطنان و کار فرمایان عزیز می باشد. در آخر نیز هنگام ستون گذاری به این نکته توجه کنید که ستون ها نباید در وسط فضا ها قرار بگیرند و بهترین مکان ها برای قرار دادن دیوار ها قسمت های گوشه ای و به صورتی هستند که بخشی از ستون داخل دیوار قرار بگیرد.