کلاسیک AD: واحد مسکن / لوکوربوزیه


ک،یک AD: واحد مسکن / لوکوربوزیه

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - Windows, Facade
© گیلی مرین

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران. پس از جنگ جه، دوم، نیاز به مسکن در حد بی‌سابقه‌ای بود. Unite d’Habitation در مارسی، فرانسه اولین پروژه در مقیاس بزرگ برای معمار مشهور لوکوربوزیه بود. در سال 1947، اروپا هنوز تأثیرات جنگ جه، دوم را احساس می کرد، زم، که لوکوربوزیه مأمور طراحی یک پروژه مس، مس، چند خانواده برای مردم مارسی شد که پس از بمباران در فرانسه جابجا شده بودند.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، پنجره، نماک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - عکاسی داخلی، تیر، ستونک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، نما، پنجرهک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، پنجره، نماک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - تصاویر بیشتر+ 50

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، نما، پنجره
© گیلی مرین

Unite d’ Habitation که در سال 1952 تکمیل شد، اولین پروژه از سری پروژه های مسکن جدید برای لوکوربوزیه بود که بر زندگی جمعی برای ،ید، بازی، زندگی و گرد هم آمدن همه ،نان در یک “باغ شهر عمودی” متمرکز بود.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - تصویر 45 از 55
طرح سایت

Unite d’Habitation اولین بار بود، هم برای لوکوربوزیه و هم راه های نزدیک شدن به چنین مجتمع بزرگی که تقریباً 1600 نفر را در خود جای دهد. به خصوص از آنجایی که لوکوربوزیه در مقایسه با ویلاها، ساختمان‌هایی با چنین مقیاس قابل توجهی نداشت. زم، که طراحی برای چنین تعداد قابل توجهی از ،نان، غریزه طبیعی طراحی به صورت افقی بر روی منظره است، در عوض لوکوربوزیه جامعه ای را طراحی کرد که در یک محله با کاربری مختلط، مدرنیستی و بلندمرتبه مس، با آن مواجه می شوید.

ایده لوکوربوزیه از “باغ شهر عمودی” بر این بود که ویلا را در یک حجم بزرگتر قرار دهد که به ،نان این امکان را می داد که فضاهای خصوصی خود را داشته باشند، اما در خارج از آن بخش خصوصی آنها ،ید، غذا خوردن، ورزش و دور هم جمع می شدند.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - عکاسی بیرونی
© گیلی مرین
ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، نما، پنجره
© گیلی مرین

با نزدیک به 1600 ،ن در هجده طبقه ت،یم شده، طراحی نیاز به رویکردی نوآورانه نسبت به سازماندهی فضایی دارد تا فضاهای زندگی و همچنین فضاهای عمومی و جمعی را در خود جای دهد. به اندازه کافی جالب توجه است که ا،ر جنبه های اشتراکی در داخل ساختمان رخ نمی دهد. بلکه روی پشت بام قرار می گیرند.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - تصویر 46 از 55
طرح
ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - تصویر 47 از 55
بخش

پشت بام به تراس باغ تبدیل می شود که دارای یک مسیر دویدن، یک باشگاه، یک مهدکودک، یک سالن ورزشی و یک است، کم عمق است. در کنار پشت بام، مغازه ها، امکانات پزشکی، و حتی یک هتل کوچک وجود دارد که در داخل ساختمان توزیع شده است. Unite d’Habitation اساساً “شهری در شهر” است که از نظر فضایی و همچنین عملکردی برای ،نان بهینه شده است.

بر خلاف استفاده معمول کوربوزیه از یک نمای سفید و سفید، Unite d’Habitation از بتن تقویت شده بتون بروت (بتن ریخته‌شده ناهموار) ساخته می‌شود که کم‌هزینه‌ترین در اروپای پس از جنگ بود. با این حال، می‌توان آن را به ،وان اجرای مادی با هدف توصیف وضعیت مشروط زندگی پس از جنگ – خشن، فرسوده، نابخشودنی – تفسیر کرد.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی داخلی، ویندوز
© گیلی مرین
ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - عکاسی بیرونی
© گیلی مرین

حتی اگر Unite d’Habitation همان ویژگی‌های مادی‌گرایانه بسیاری از آثار کوربوزیه را به خود نمی‌گیرد، هنوز حسی از تأثیر مک،کی وجود دارد، علاوه بر پنج نقطه که توسط کوربوزیه در دهه 1920 توسعه یافت. به ،وان مثال، ساختمان‌ها با حجم زیاد روی پیلوت‌های عظیم پشتیب، می‌شوند که امکان گردش، باغ‌ها و فضاهای تجمع زیر ساختمان را فراهم می‌کنند. روف گاردن/تراس بزرگترین فضای اشتراکی را در کل ساختمان ایجاد می کند، و پاسیو گنجانده شده در سیستم نما، درک ارتفاع ساختمان ها را به حداقل می رساند تا یک پنجره روبان انتزاعی ایجاد کند که بر افقی بودن چنین ساختمان بزرگی تأکید می کند.

همچنین، آشکار است که تأثیرات مک،زه لوکوربوزیه از سایر صنایع در طراحی گم نشده است. همانطور که Unite d’Habitation عظیم است، شروع به شبیه شدن به کشتی بخاری می کند که کوربوزیه بسیار شیفته آن است.

به نظر می‌رسد حجم عظیم آن شناور است، پنجره‌های روب، شبیه پنجره‌های کابین است که در امتداد بدنه قرار دارند، در حالی که پشته‌های روف گاردن/تراس و پشته‌های تهویه مجسمه‌ای به ،وان عرشه بالا و پشته‌های دود ظاهر می‌شوند. اگرچه این ،اصر کاملاً مجازی و قابل تفسیر بر اساس ادراک هستند، ارتباط ذاتی بین این دو وجود دارد.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / لوکوربوزیه - تصویر 20 از 55
© Flickr کاربر: Vincent Desjardins

یکی از جالب ترین و مهم ترین جنبه های Unite d’Habitation سازماندهی فضایی واحدهای مس، است. بر خلاف بسیاری از پروژه های مسکن که دارای یک راهرو “دو پشته” هستند (یک راهرو با واحدها در دو طرف)، لوکوربوزیه واحدها را طوری طراحی کرد که از هر طرف ساختمان کشیده شوند، و همچنین دارای فضای نشیمن دوبله است که تعداد آنها را کاهش می دهد. راهروهای مورد نیاز به هر سه طبقه.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی داخلی، پنجره، اتاق خواب
© گیلی مرین

با باریک ، واحدها و ایجاد فضایی با ارتفاع دو برابر، کوربوزیه قادر است واحدهای بیشتری را به طور موثر در ساختمان قرار دهد و یک سیستم به هم پیوسته از حجم های مس، ایجاد کند. در هر انتهای واحد یک بالکن وجود دارد که توسط یک لایه بریز محافظت شده است که امکان تهویه متقاطع را در سراسر واحد فراهم می کند و از اتاق خواب های باریک به فضای دو ارتفاعی می گذرد. تاکید بر حجم باز به جای طرح باز.

Unite d’Habitation یکی از مهم ترین پروژه های لوکوربوزیه و همچنین یکی از خلاقانه ترین پاسخ های معماری به یک ساختمان مس، است. به حدی که گفته می شود Unite d’ Habitation با استفاده از بتن بتن بروت بر سبک بروتالیستی تأثیر گذاشته است. Unite d’Habitation از آن زمان نمونه ای برای مسکن عمومی در سراسر جهان بوده است. با این حال، هیچ سرمایه‌گذاری به اندازه Unite d’Habitation موفق نبوده است، فقط به دلیل نسبت‌های م،ار که کوربوزیه در طول پروژه ایجاد کرد. با این وجود، اولین پروژه در مقیاس بزرگ لوکوربوزیه یکی از مهم‌ترین و الهام‌بخش‌ترین پروژه‌های لوکوربوزیه است.

ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی بیرونی، پنجره، نما
© گیلی مرین
ک،یک AD: Unite d' Habitation / Le Corbusier - عکاسی داخلی، پنجره، نما
© گیلی مرین




منبع: https://www.archdaily.com/85971/ad-cl،ics-unite-d-habitation-le-corbusier