پلان یا نقشه ساختمان چیست؟ گروه مهندسین دژار 09121200512 اسماعیلی-سایبان پارس

این روند را مشارکت در طرح می‌نامند که گروه فنی مهندسی کهن با پیروی از این موضوع صاحب آثار بسیاری شده است. البته این نکته قابل ذکر است که با توجه به این اصول می توان طراحی نقشه ساختمان های دوبلکس و ویلاها را نیز پیش برد. نقشه ای که مشاهده می کنید در سه طبقه به ترتیب ،پارکینگ ،همکف و اول طراحی شده است .این ساختمان اسکلت بتنی است و دارای فایل نما از دو طرف ساختمان است . دسترسی از دو سمت شمال و جنوب به همراه دو طرف نمای 3d ،زیبایی منحصر به فردی به این نقشه داده است.سازه این ساختمان اسکلت بنایی می باشد و دارای سه طبقه است.

7- خیلی از کارفرماها، ویلا ها و آپارتمان‌هایی می‌سازند که برای سکونت خودشان نیست بلکه قصد ساخت و سپس فروش آن را دارند. اگر از این منظر به ساخت بنا بنگریم هم باز به این نتیجه می‌رسیم که حتی در این شرایط هم باید طرح و نقشه خوب و اصولی را بسازند تا پس از اتمام پروژه بتوانند آن را به فروش برسانند. اگر یک ویلا یا یک آپارتمان زیبا و با رعایت اصول معماری و ضوابط مهندسی بسازند هنگام فروش می‌توانند قدرت چانه زنی بیشتری با مشتری داشته باشند و معامله را به سرانجام برسانند. از طرف دیگر خریدار هم با اطمینان خاطر صاحب ملکی می‌شود که همه جوره باب میل است. تجره ثابت کرده وقتی محل زندگی انسان باب میل باشد و انسان حس تعلق به مکان داشته باشد از لحاظ روحی و روانی آرامتر و شادتر است.

  • برخی از کارفرمایان ممکن است خواسته ‌ها و نیاز های متفاوتی در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر داشته باشند و برخی دیگر ممکن است از پله گریزان باشند و قابلیت این‌که بتوانند یک زمین را برای طرح موردنظر خود انتخاب کنند، نداشته باشند.
  • این نقشه توسط تیم طراح خانه معمار به صورت دوبلکس طراحی گردیده است.سازه آن اسکلت بتنی با دسترسی از سمت شمال در نظر گرفته شده است.برای دریافت فایل اجرایی این نقشه به همرا فایل اجرایی نما اختصاصی آن اینجا کلیک کنید .
  • چیدمان فضاهای داخلی و مبلمان گذاری آخرین مراحل طراحی داخلی ساختمان است که در نوع استفاده از فضا اهمیت بسزایی دارد ، ممکن است در نگاه اول ساده به نظر بیاید ولی حتما نیاز هست که از یک کارشناس معماری در این زمینه مشورت بگیرید .
  • اگر یک ویلا یا یک آپارتمان زیبا و با رعایت اصول معماری و ضوابط مهندسی بسازند هنگام فروش می‌توانند قدرت چانه زنی بیشتری با مشتری داشته باشند و معامله را به سرانجام برسانند.

پیشنهاد می‌کنم در طراحی نقشه ساختمان‌های مسکونی که مساحت زیربنای مفید آن‌ها بیشتر از ۱۸۰ مترمربع است، حتماً فضایی را هم به‌عنوان نشیمن خصوصی در نظر بگیرید. سازه این نقشه ساختمان تلفیقی از مصالح بنایی و اسکلت بتنی می باشد .دسترسی به آن از سمت شمال و شرق ساختمان است.طبقه همکف به صورت دوبلکس و طبقه اول به صورت دو واحد مستقل طراحی گردیده است.برای دانلود پلان سه طبقه تلفیقی کلیک کنید. این مجله خبری سایبان پارس پلان دارای دسترسی از سمت جنوب و سازه آن اسکلت بتنی می باشد.ساختمان در 3 طبقه زیرزمین،همکف و اول طراحی گردید است.در طبقه اول این نقشه ساختمان دو واحد مستقل دو خوابه قرار دارد. همین اتفاق ممکن است سبب افت کیفیت در رابطه با فضای داخلی یک ساختمان با عرض ۸ متر داشته باشد. عموماً آشپزخانه جزئی از سالن به حساب می‌ آید و آشپزخانه ‌های امروزی به عنوان آشپزخانه های دیواری نام گرفته اند.

نقشه آپارتمانی چهار طبقه

مساحت یک اتاق‌خواب استاندارد، صرف‌نظر از شکل ظاهری اتاق و جداره‌ها که نقش تعیین‌کننده‌ای در چیدمان و نحوه مبلمان‌کردن تجهیزات داخل اتاق دارد، حداقل باید حدود ۱۲ مترمربع باشد. توجه داشته باشید که این میزان مساحت، بدون در نظر گرفتن فضای اشغال‌شده توسط کمدها است. به‌عنوان نکته پایانی درباره تراس، برای زیباترشدن نمای ساختمان، بهتر است که دیواره جلویی تراس (دست‌انداز یا جان‌پناه تراس)، هم‌تراز با جداره اصلی نما نباشد. توصیه می‌کنم حتما این قسمت را کمی جلوتر یا عقب‌تر از پوسته اصلی نمای ساختمان طراحی کنید.

طراحی ساختمان

پس برای رفع اشکالات ساخت و ساز، کیفیت و رعایت اصول طراحی و ساختن ساختمانی با جلوه شیک و چشم نواز باید به سراغ تیم حرفه ای طراحی بروید. به عنوان مثال نمایی از ساختمان یک فروشگاه مواد غذایی که به شکل سبد طراحی شده یا فروشگاه کیف که به شکل کیف دستی طراحی شده بسیار شگفت انگیر و مسحور کننده است. یک نقشه ساختمان حرفه ای و اصولی، اولین گام برای احداث یک پروژه ساختمانی می باشد. طراحی ساختمان برای تمامی پروژه های ساختمانی لازم و ضروری است که توسط یک معمار یا مهندس ساخت انجام می گردد. برای تهیه ی برگه های نظام مهندسی شما می توانید به شرکت های معماری مراجعه کنید که آنها شما را در انجام فرایندهای لازم یاری می کنند .

علی رغم اینکه متأسفانه بعضاٌ به این موضوع اهمیت نمی دهند؛انتخاب طراحی نقشه ساختمان مسکونی می تواند روی وضعیت روانی و رفاهی خانواده شما تبعات مثبت یا منفی داشته باشد.پس در این امر نهایت دقت را داشته باشید. بخش اول طراحی معماری ساختمان که شامل پلان‌ها و طراحی سه بعدی داخلی و نمای ساختمان می‌باشد. هنگام خرید، پلان زمین خود را همراه داشته باشید تا بررسی کنید که آیا فضای کافی برای مبلمان جدید وجود دارد یا خیر.

آیا زمین کوچک برای نقشه ساختمان با عرض ۸ متر محدودیت‌هایی دارد؟

8-یک طرح ویلا یا آپارتمان خوب باید کامل باشد و همه جانبه باید اصولی و خوب باشد یعنی هم باید پلان زیبا و هم نمای خوبی داشته باشد تا در نهایت پروژه‌ای کامل باشد. چون وقتی انسان وارد یک بنا می شود، دریافت‌های روانی و احساسی که از بنا دارد، هم از منظر بیرئنی است و هم وقتی که در درون آن قرار می‌گیرد پس هم فرم و نمای آن بنا و هم پلان آن اهمیت دارد که از هر دو زاویه زیبا و کارا باشد. در واقع داشتن یک طرح ویلا یا آپارتمان خوب یک سرمایه است و باید آن را در دل پروسه سرمایه گذاری قرار داد و به طرح به دید هزینه نباید نگاه کرد چون از یک طرح خوب است که یک بنای خوب خلق می شود و انسان در ارتباط مستقیم با آن قرار می‌گیرد.

حال در نظر داریم که در ادامه این موضوع تفکیک و تشریح انواع اتاق خواب‌ ها را برای شما به ‌همراه داشته باشیم. به دلیل این‌که وجود نور در محل پذیرایی بسیار مهم شمرده می ‌شود و یکی از نکات مثبت برای سالن پذیرایی می باشد، لازم است که در این سالن پرده ‌های عریض در نظر گرفته شود. مهم ‌ترین نقشی که در این فضا می ‌تواند طراحی منحصر به ‌فردی داشته باشد، پرده‌ها هستند. با در نظر گرفتن نوع اقلیم لازم است که ساختمان به واسطه پنجره‌ها ارتباط مؤثری با فضای داخلی و خارجی برقرار کند تا از این طریق سالن پذیرایی بتواند جلوه خاصی به محیط ببخشد و در نقشه ساختمان با عرض ۸ متری طراحی منحصر به ‌فردی را ایفا می کند.

ممکن است برخی از کارفرماها نیز ممکن است خواستار طراحی و کلوززینگ روم داشته باشند. اتاقی که تو در تو در اتاق مستر در نظر گرفته می‌شود و اغلب برای استفاده تعویض لباس‌ ها و قرار دادن لباس ‌ها، آییه و دیگر موارد تهیه شده است را کلوززینگ روم می‌گوییم. حتما یکی از اتاق خواب ها را با توجه به متراژ بنا به عنوان اتاق خواب مستر یا اتاق خواب والدین در نظر بگیرید. پس از مشخص شدن محل قرارگیری پله و آسانسور در نقشه پلان باید یک تقسیم بندی کلی در رابطه با فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی صورت گیرد.

پلان یک ساختمان در واقع نقشه‌ای است که یک برش افقی فرضی از سازه را به طور کلی نشان می‌دهد. هزینه ی طراحی یک پلان معماری به ازای هر متر مربع 5000 الی 7000 تومان می باشد. هر استان نسبت به ضوابط شهرداری و شهرسازی خود درصد قابل ساختی را مشخص می نماید، که پروانه ی ساختمانی دقبقا طبق آن متراژ و مساحت صادر می گردد.