میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid


میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی بیرونی، منظره شهری، باغ
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی بیرونی، باغ، جنگلمیدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی خارجی، پنجره، نمامیدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی خارجی، تیرمیدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی داخلی، تیرمیدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - تصاویر بیشتر+ 28


<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی بیرونی، جنگل، باغ
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

توضیحات متنی ارائه شده توسط معماران. کارخانه گرین فیلد کاروپ،ا رنگپور محدود ابعادی به محیط کار در این زمینه می دهد که باعث می شود کارگران در تعطیلات آ، هفته خود از کارخانه بازدید کنند. به طور متعارف صنایع فضایی هستند که در آن کیفیتی جز کار نمی‌توان داشت اما این واحد کارخانه با دیدی متفاوت طراحی شده است. کل ،یب و همچنین محل کار طراحی شده تا کارگران احساس خانه داری کنند. کارگران اطراف مجتمع به دلیل ماهیت طراحی آن همیشه احساس آرامش می کنند. ایده طراحی ایجاد یک فضای کاری مهربان بود که بسیار نزدیک به زمین باشد و همچنین منابع آب و هوایی را در بالاترین سطح در کل ،یب ادغام کند.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی خارجی، پنجره، نما
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

کارخانه Greenfield of Karupannya Rangpur Limited در Robertsongonj، Rangpur، بنگلادش واقع شده است. رنگپور بر اساس طبقه بندی آب و هوای کوپن-گیگر در منطقه آب و هوایی موسمی گرمسیری قرار دارد. این واحد کارخانه گرین فیلد سفر خود را در سال 1991 در رنگپور آغاز کرد و در حال حاضر فرش و سایر کفپوش های بافته شده را تولید می کند که ا،ریت آنها به اتحادیه اروپا، آمریکا و آسیا ارسال می شود. مساحت کل پروژه 14170 متر مربع و مساحت کل ساخته شده 24850 متر مربع می باشد. ساختمان اصلی کارخانه آنها یک سازه هفت طبقه با 3820 متر مربع مساحت است. فاز ساخت این پروژه در سال 2013 آغاز شد و در اوایل سال 2017 شروع به کار کرد.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی داخلی، پنجره
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر
میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - تصویر 33 از 33
پلان – طبقه همکف
میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی خارجی
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

بنگلادش دارای آب و هوای گرمسیری با زمستان های معتدل از نوامبر تا مارس و تابستان های گرم و مرطوب از مارس تا ژوئن است. از آنجایی که در یک منطقه آب و هوایی موسمی واقع شده است، میانگین دمای ماهانه سایت پروژه بیش از 18 درجه سانتیگراد است و رطوبت در طول سال بالا باقی می ماند. طراحی پاسخگوی آب و هوای ساختمان کارخانه میدان سبز برای Karupannya Rangpur Ltd. یک نمونه پیشگام در این منطقه است. از آنجایی که اقدامات پایدار و پاسخگویی به آب و هوا دغدغه اصلی این پروژه بود، ضمن پاسخ به نگر، های اولیه، به زیبایی همیشگی و همچنین ابعاد جدیدی دست می یابد.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی خارجی، تیر
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

این کارخانه به ،وان ساختاری با انرژی کارآمد و سازگار با آب و هوا طراحی شده است که می تواند تا 40 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند. بهره وری انرژی، بهره وری آب، استفاده بهینه از نور روز، مزارع و حفظ ا،یستم ،اصر طراحی پایداری هستند که اجرا می شوند. نماهای ج،ی، شمالی و شرقی باز نگه داشته می شوند تا هوا در سازه به گردش درآید و آب و هوای کار به طور طبیعی مفید باشد. علاوه بر این، نمای جلویی در سمت ج،ی شامل روزنه ها و ایوان هایی به عمق چهار فوت است که به طور مشابه با لایه هایی از گیاهان پوشیده شده است. نسیم شمال که از میان گیاهان و مخازن آب می وزد از طریق چهار حفره مدور وارد ساختمان می شود و فضاهای داخلی را 5 درجه خنک تر از بیرون نگه می دارد. کل مجموعه فاقد تهویه مطبوع و تعداد بسیار کمی پنکه برقی است. نور طبیعی نرم روز از طریق گیاهان نما و دهلیزهای مرکزی متعدد وارد فضاهای داخلی می شود. باغ عمودی ایجاد شده استراتژیک باعث کاهش گرمای خورشیدی می شود و به بهبود کیفیت هوا کمک می کند. همچنین گیاهان با توجه به آب و هوای موسمی برای حمایت از ا،یستم انتخاب شدند.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی داخلی، تیر
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

ساختمان ها اغلب رابطه بین انسان و طبیعت و همچنین ا،یستم اطراف را مختل می کنند. طراحی ساختمان اصلی کارخانه برای برقراری پیوند نزدیک بین انسان و طبیعت و در عین حال حمایت از ا،یستم محیط اطراف موفقیت آمیز بود. این ایده برای حمایت از حوزه های آب و هوایی نیز اجرا شد. طراحی کلی بر کهن الگوی بافت روستایی مانند استفاده از حیاط‌ها، باغ‌ها، آب‌ها و راه‌حل‌های سنتی آب و هوایی و همچنین حفظ حالات روستایی تأکید دارد. نماهای بیرونی بتن ریخته گری شده با رنگ سبز شاداب. دیوارهای داخلی از آجر و بتن ا،پوز تولید محلی هستند. دیوارهای نمایش محصولات و ،مت های ،ده فروشی در اتاق های نمایش با مجسمه های سفالی و نورپردازی محیط تزئین شده اند. هزاران مجسمه کوچک و بزرگ در کل محوطه وجود دارد. مجسمه های ،نه مینیاتوری پله ها و دیوارهای داخلی را تزئین می کنند. کارگران این کارخانه برای کار در چنین محیط کاری زیبا و دوستدار محیط زیست بسیار مشتاق و انگیزه هستند.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی داخلی، صندلی، پنجره، اتاق خواب
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر
میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - تصویر 30 از 33
نمودار
میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی داخلی
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

علاوه بر این، یک “پارک ناندینی” با ساخت جذابی در پشت بام مرکز مهدکودک وجود دارد که بسیاری از کارگران روزانه ناهار خود را می خورند. مجموعه گل‌ها و گیاهان ناندینی باعث می‌شود در تمام طول روز شاداب و شاداب به نظر برسند. در باغ، پارک خطی، حوض سوسن و سکوی روبروی کارخانه، می توانند در گروه های کوچکتر یا بزرگتر غیبت کنند و وقت بگذرانند. چنین استراحت های کوتاهی در میانه ساعات کاری شلوغ، آنها را سرشار از لذت می کند. طراحی زیبای باغچه حیاط جلویی در محوطه جلویی سایت برای همه افراد در هنگام ورود به محوطه مورد توجه قرار می گیرد. این حیاط جلویی همچنین شامل یک مجسمه باشکوه به نام “Bonolota” است تا قدرت بصری توانمندسازی ،ن را نشان دهد زیرا 80 درصد از 5000 کارمند کارخانه زن هستند. فرصت شغلی چنین زیرساخت های دائمی به ،ن محلی احساس امنیت و آزادی را رها کرده است. بنابراین، اهمیت ،ن در خانواده افزایش یافته است. علاوه بر محل کار، کارخانه شامل یک مرکز پزشکی، خواربار فروشی برای کارکنان، غذاخوری، نمازخانه، غرفه خودپرداز و غیره می باشد.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی بیرونی، باغ
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

با در نظر گرفتن محدوده اقلیمی، چهار آب عظیم در نمای ج،ی ورودی ساختمان طراحی شده است که جریان هوای طبیعی از آنجا می آید. با عبور از فضای سبز مرکزی و روی آب، دمای هوا به طور طبیعی از طریق خنک کننده تبخیری کاهش می یابد. از بیرونی ترین تا عمیق ترین بخش جرم، هوای خنک به تدریج از طریق حفره ها به سقف بالا تخلیه می شود. از طرف دیگر، آب در تماس با هوا از طریق ا،ید شدن به طور طبیعی یونیزه می شود و آماده استفاده می شود و نیازی به تصفیه خانه شیمیایی آب را از بین می برد. آب مصرف شده در ETP تصفیه شده و دوباره مورد استفاده قرار می گیرد. در هنگام باران های موسمی، از این توده های آبی برای برداشت آب باران نیز استفاده می شود. همچنین، با این حال، در طول باران های موسمی، آب و هوای مرطوب به شکوفایی فضای سبز در تمام پتانسیل خود کمک می کند، و بنابراین، هوا در سفر به داخل همیشه خشک تر و استفاده از آن بسیار راحت تر است.

میدان سبز کارخانه Karupannya Rangpur / معماران Nakshabid - عکاسی بیرونی، باغ
© بایجید محبوب خندکر، جنید حسن پرانتو، نحو شهر

این کارخانه گرین‌فیلد، فقط یک کارخانه یا محل کار برای کارگران نیست، بلکه مانند یک خانه برای آنها بوده است. خانه ای برای خودشان با رنگ سبز و خاکی. این واحد ،یبی از محل کار و فضای تفریحی برای کارگران انبوه است. نگاهی اجمالی به بافت این منطقه. ساقه‌های سبز رنگ عمودی که بر روی بدنه‌های آبی خم می‌شوند و کمی آب را لمس می‌کنند، تصویری مشابه از برکه‌های روستایی بنگلادش را یادآوری می‌کنند.





منبع: https://www.archdaily.com/1000616/green-field-of-karupannya-rangpur-factory-nakshabid-architects