لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال کردن پشت بام های شهری


لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 1 از 10
Park’n’Play توسط JAJA Architects. تصویر © Rasmus Hjortshøj

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

در محیط‌های شهری به‌طور فزاینده‌ای متراکم‌تر، علاقه جدیدی به فضاهای کم استفاده به ،وان فرصت‌هایی برای توسعه بیشتر وجود دارد. تا 25 درصد از مساحت شهرها را تشکیل می دهد، پشت بام ها از جمله مهیج ترین منابع فضایی هستند. از زیرساخت‌های پایدار و کشاورزی شهری گرفته تا فضاهای اجتماعی و مکان‌های فرهنگی، این مقاله به پتانسیل ایجاد یک شهر چند لایه از طریق فعال‌سازی پشت بام‌های شهری می‌پردازد.

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 2 از 10لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 7 از 10لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 3 از 10لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 4 از 10لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصاویر بیشتر+ 5

انواع مختلفی از پتانسیل فضایی استفاده نشده وجود دارد، از شکاف های درون بافت شهری تا فضاهای عمومی باقیمانده. با این حال، یک نمای هوایی از هر مرکز شهر، منظره پشت بام را به ،وان یک سطح قابل توجه کم استفاده نشان می دهد. با جست‌وجوی فراتر از پنت‌هاوس‌ها و الحاقات خصوصی، سقف‌های شهری هم اکنون وارد بحث پیرامون تراکم شهری و انعطاف‌پذیری آب و هوا شده‌اند. علاوه بر این، از آنجایی که بیماری همه گیر بر نیاز شدید به مناطق بیشتر در فضای باز تأکید می کند، پشت بام ها به ،وان یک افزودنی من، برای فضای عمومی در نظر گرفته می شوند.

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 10 از 10
کتابخانه TU Delft توسط Mecanoo. تصویر © Ossip Architectural P،tography

با معرفی درزگیرهای سقف، سقف مسطح به یکی از ،اصر اصلی معماری مدرن تبدیل شد، اما هیجان ناشی از این شاهکار فناوری، تحقیقات در مورد پتانسیل معماری آن را تحت الشعاع قرار داد. با چند استثنا، مانند منظره پشت بام Unité d’Habitation لوکوربوزیه که به ،وان فضایی برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است، یا جاکومو مات-تراکو کارخانه فیات لینگوتو در تورین که دارای یک پیست مسابقه ای روی پشت بام بود، میراث مدرنیسم در اروپا به وسعت وسیعی از سقف های مسطح بی اهمیت بود. در دهه 1990 بود که سقف به ،وان چیزی فراتر از یک محفظه در نظر گرفته شد، اما به ،وان بخشی جدایی ناپذیر از مفهوم و برنامه فضایی پروژه، زم، که هم معماران و هم توسعه دهندگان شروع به درک فرصت از دست رفته یک غیرقابل دسترس و کاملاً فنی ،د. سقف از بام سبز دنباله دار Mecanoo در TU Delft با بیش از دو دهه قدمت تا زمین بازی معماران JAJA در بالای پارکینگ یا پیست اسکی BIG در بالای CopenHill، سقف به ابزاری ،ابکارانه برای تغییر تجربه شهر تبدیل شده است.


مقاله مرتبط

18 سقف نشیمن دیدنی با جزئیات


فضاهای تفریحی جدید

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 6 از 10
پله های Kriterion توسط MVRDV. تصویر © Laurian Ghinitoiu

با این حال، پشت بام های موجود بیشترین پتانسیل را در ایجاد یک محیط شهری چند لایه و بیش از حد متصل دارند. با اشاره به نصب پله‌های Kriterion در سال 2016، Winy M، از MVRDV برای استفاده از نمای پنجم به ،وان ابزاری برای گسترش فضای عمومی استدلال می‌کند:ما نشان می‌دهیم که اگر این کار را در بسیاری از مکان‌ها انجام دهیم، با درگیر ، یک سری از ساختمان‌های موجود و دسترسی به سقف‌های آن‌ها، برای ایجاد توپوگرافی شهری جدید، بسیار تعاملی، سه بعدی و متراکم‌تر برای نسل بعدی شهر، نشان می‌دهیم که این شهر چگونه می‌تواند باشد.“. استودیو در چندین موقعیت دیگر با ایده فعال ، پشت بام ها سر و کار داشته است. برای پروژه بازسازی If Factory، استودیو یک چشم انداز سبز بامبو را روی پشت بام اضافه می کند، مملو از فعالیت ها و از طریق یک راه پله عمومی قابل دسترسی است.

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 7 از 10
Green Cloud توسط ZHUBO-AAO. تصویر © جان سیو

به طور مشابه، پروژه نوسازی officePROJECT YOU+International Youth Community Shenzhen امکانات مش،ی را در دو تراس پشت بام موجود اضافه می کند، در حالی که ابر سبز ZHUBO DESIGN یک فضای اشتراکی چند لایه را در بالای یک ساختمان مس، ایجاد می کند. نمونه دیگری از تبدیل لایه بالایی شهر به گسترش فضای عمومی، پارک روتردام در بالای ایستگاه راه آهن سابق هافبوگن است. این مکان علاوه بر اینکه یک باغ عمومی محبوب است، محل نمایش فیلم و اجرای رقص است.

فرصتی برای زیرساخت های پایدار

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 9 از 10
مرکز اجتماعی شهروند ارشد توسط f451 Arquitectura. تصویر

پشت بام های موجود معمولاً از طریق سیستم های بام سبز، کشاورزی شهری یا نصب سیستم های تولید انرژی و مدیریت آب به خوبی مورد استفاده قرار می گیرند. به طور خاص، سقف‌های زنده دارای طیف متنوعی از مزایای هستند، زیرا آنها رواناب آب طوفان را جذب می‌کنند، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند، به کاهش اثرات جزیره گرمایی شهری کمک می‌کنند و حتی با ایجاد زیستگاه برای زنبورها و پرندگان به حفظ تنوع زیستی کمک می‌کنند.

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 2 از 10
CopenHill توسط BIG. تصویر © Hufton+Crow

بام های سبز از سال 2010 برای ساختمان های تازه ساخته شده در کپنهاگ اجباری شده است، و فرانسه از سال 2015 به سقف های زنده یا پنل های خورشیدی روی سقف ساختمان های جدید نیاز دارد. با این حال، بارسلونا برای ارزیابی مجدد پشت بام های موجود فشار می آورد برای استقرار زیرساخت های پایداری در سراسر شهر و ایجاد یک محیط شهری انعطاف پذیرتر. شهرداری راهنما تولید کرد کمک به ،نان برای ایجاد انواع مختلف بام های سبز در شهری با سنت از قبل تثبیت شده استفاده از سقف های مسطح برای اه، عملی و تفریحی. علاوه بر این، پشت بام ها نیز ممکن است آینده ای را برای کشاورزی شهری داشته باشند، زیرا پروژه های بیشتر و بیشتری در سراسر اروپا ظاهر می شوند نتایج امیدوار کننده ای در تهیه غذا برای ،نان و رستوران ها.

زمین آزمایش

چند سالی است که ابتکارات و رویدادهای مختلف باعث شده تا عموم مردم از این منبع بکر برای گسترش فضای عمومی بیشتر آگاه شوند. ROEF آمستردام جشنواره‌ای است که در چندین پشت بام برگزار می‌شود و به ،نان این امکان را می‌دهد تا شهر را متفاوت تجربه کنند و در عین حال در تغییر منظره پشت بام آمستردام مشارکت داشته باشند. به همین ترتیب، برای امسال هفته طراحی ملبورن، معماران جان واردل و یافتن بی نهایت ایجاد یک زیرساخت پشت بام برای انرژی خورشیدی که به ،وان فضایی برای اجتماعی شدن دوچندان می شود. این پروژه فرهنگ پشت بام ملبورن را گسترش می دهد و در عین حال انرژی پایدار را نیز ترویج می کند.

لایه جدیدی از فضای عمومی: موردی برای فعال ، پشت بام های شهری - تصویر 5 از 10
اگر Fcatory توسط MVRDV. تصویر از MVRDV

در نهایت، اگرچه ارتباطی با فضای عمومی ندارد، اما لازم به ذکر است که پشت بام های موجود نیز به ،وان راه حل های بالقوه برای بحران مسکن در شهرهای متراکم گمانه زنی می شود. شهرداری لندن توسعه پشت بام را در مقیاس بزرگ و هماهنگ در نظر گرفته است مدتی است برای کمک به کاهش کمبود مسکن. با این حال، نظرات در مورد امکان سنجی این تلاش متفاوت است و مطالعات موردی ساخته شده هنوز دیده نشده است.

فعال ، پشت بام‌های شهری موجود، یک سری چالش‌ها از دسترسی و بارهای اضافی بر ساختار موجود گرفته تا مالکیت و نگهداری را به همراه دارد. با این حال، متراکم شدن شهرها، معماران، ،نان و توسعه دهندگان را بر آن می دارد تا مناظر بام را به ،وان مرز بعدی در تحول شهری تصور کنند.

یادداشت ویراستار: این مقاله در ابتدا در 05 آوریل 2021 منتشر شده است.




منبع: https://www.archdaily.com/959562/a-new-layer-of-public-،e-the-case-for-activating-urban-rooftops