غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین


غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 1 از 9
پارک Fresnillo در مکزیک / Rozana Montiel | استودیو معماری + Alin V. Wallach. تصویر © Sandra Pereznieto

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

20 فوریه نسخه جدیدی از کتاب را نشان می دهد روز جه، عدالت اجتماعی. موضوع “غلبه بر موانع و باز ، فرصت ها” فرصت من،ی برای تأمل در اهمیت برابری در همه عرصه های جامعه – و به ویژه معماری و شهرسازی است. و بله: آنها هر دو نقش اساسی در ساخت شهرهای قابل دسترسی دارند و ابزار مهمی برای مق، با چالش های نابرابری اقتصادی و طرد اجتماعی هستند.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 3 از 9
پارک Fresnillo در مکزیک / Rozana Montiel | استودیو معماری + Alin V. Wallach. تصویر © Sandra Pereznieto

نائومی هوگرورست از UN-Habitat می‌گوید: «شهرهای عادلانه نیاز به صدای عادلانه دارند. معماری و شهرسازی را می توان برای مق، با طرد اجتماعی و ارتقای یکپارچگی با طراحی فضاهای عمومی متنوع و مشارکتی مورد استفاده قرار داد. در آمریکای لاتین، منطقه ای که بیشترین نابرابری ها را روی کره زمین دارد، نمونه های جالبی وجود دارد.

در مکزیک، وجود دارد پارک فرنیلو طراحی شده توسط Rozana Montiel (Estudio de Arquitectura) و Alin V. Wallach: “کانال یک مانع بزرگ داشت: یک پل غیرقابل دسترس که کانال را مسدود می کرد، ما با ایده ساختن چیزی بیشتر از یک پل کار کردیم و در نتیجه یک اتصال قابل دسترسی جه، با بازی‌های یکپارچه و زیر آن، فضا را به مکان ملاقات تبدیل می‌کند و مک، قابل زندگی با نورپردازی در طول شب ایجاد می‌کند.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 2 از 9
پارک Fresnillo در مکزیک / Rozana Montiel | استودیو معماری + Alin V. Wallach. تصویر © Sandra Pereznieto

در پرو، بد،د: دانش در عمل برای برابری شهری این پروژه به دنبال تثبیت نسل یک شبکه مراقبتی بود که بر شکاف های چند بعدی از طریق روش شناسی مشارکتی و بیان افقی بین بازیگران غلبه می کند. تاکنون، پروژه‌های آزمایشی در منطقه سان خوان د لوریگانچو، در محله‌های پیرامونی لیما، که در آن فضاهایی برای میزب، از شیوه‌های اجتماعی برای امنیت غذایی و تولید مش، روش‌های فراگیرتر برای مدیریت و حفظ زیرساخت‌ها طراحی شده‌اند، انجام شده است.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 5 از 9
شیوه های جامعه برای امنیت غذایی در سان خوان د لوریگانچو، لیما، پرو. تصویر با حسن نیت از KNOW

در اکوادور، تاسیسات “La Puta Carra Loca” و “Arc،o Vivo de las Luchas Sociales” طراحی شده توسط Al Borde و La Cabina de la Curiosidad، معماری را به ،وان وسیله ای از مقاومت در برابر هژمونی. آنها از طریق گفتگو و تأمل با گروه‌ها، مبارزات گروه‌های اقلیت (کارگران ،، اعضای جامعه GLBTIQ+، دهقانان، گروه‌های قومی، معلولان، سالمندان) را در مواجهه با تبعیض آشکار ،د.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 4 از 9
“La Puta Carra Loca” و “بایگ، زنده مبارزات اجتماعی” توسط Al Borde Arquitectos و La Cabina de la Curiosidad طراحی شده است. تصویر © JAG Studio
غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 7 از 9
آرشیو زنده مبارزات اجتماعی، 2020. تصویر © JAG Studio

شهر درگیری است، همانطور که جامعه تضاد است، اما آنچه در هر شهر شکل می گیرد و بیان می شود، نشان می دهد که هر شهر چگونه است. ماریا کریستینا کراوینو سمت راست شهر در آمریکای لاتین. برنامه ریزی شهری قطعا می تواند با تعارض دسترسی به مسکن ارزان قیمت مبارزه کند.

در بافت رو به رشد شهرهایی با فرآیندهای اعیان‌سازی، جایی که قیمت‌های بالای زمین و مسکن ،نان کم‌درآمد را بیرون می‌کنند، محله Maestranza Ukamau در سانتیاگو دی شیلی مثال جالبی را ارائه می دهد که در مورد راه های ممکن برای دسترسی به مسکن عمومی چیزهای زیادی برای گفتن دارد.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 6 از 9
محله استاد اوکاماو. تصویر © فابیان دژتیار

این پروژه که در زمین سابق Maestranza de Ferrocarriles San Eugenio، در مرکز شهر، بین خیابان‌های سانتیاگو وات و Exposición در منطقه مرکزی Estación واقع شده است، نه تنها توسط معمار فرناندو کاستیو و،کو در آ،ین سال‌های زندگی‌اش طراحی شد و توسط پسرش ادامه یافت. کریستین کاستیلو به همراه الیاس بسرا و پاملا گونزالس، و همچنین توسط جامعه خانواده‌هایی که در مجامع جنبش اجتماعی و مردمی Ukamau سازماندهی شده بودند، جایی که آنها در مورد خانه‌های بعدی خود بحث و گفتگو ،د. تقریباً 3 هکتار زمین، 424 آپارتمان وجود دارد.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 9 از 9
محله استاد اوکاماو. تصویر © فابیان دژتیار

در آرژانتین، کاستلی 3902 پروژه مسکن جمعی نتیجه تجربه بین سازمان معماران و برنامه ریزان شهری Proyecto Habitar و COOPTEBA SM/3F، تعاونی مسکن کارکنان آموزش و پرورش از استان بوئنوس آیرس، سن مارتین، و Tres de Febrero است. در دنیایی که نابرابری در دسترسی به کالاها و خدمات شهری تعیین کننده زندگی بخش بزرگی از جمعیت است، نویسندگان این پروژه به دنبال کار جمعی و بین رشته ای برای مق، با بی عدالتی های اجتماعی و فضایی موجود بودند.

غلبه بر موانع: عدالت اجتماعی در معماری آمریکای لاتین - تصویر 8 از 9
مسکن جمعی Castelli 3902 در بوینس آیرس. تصویر © Maite Niborski و Ricardo De Francesco

با این حال، معماری و شهرسازی اغلب بی عدالتی اجتماعی را تداوم می بخشد. نه تنها از طریق معماری دفاعی که شهرهای غیرقابل س،ت را ایجاد می کند – حتی با سنبله برای جلوگیری از افراد بی خانمان – بلکه از طریق حذف گروه های خاص یا تمرکز ثروت. به این دلایل، مهم است که این چالش ها را در نظر بگیریم و به طور فعالانه با آنها مق، کنیم تا به جامعه ای عادلانه تر و عادلانه تر دست یابیم.

یادداشت ویراستار: این مقاله در ابتدا در 28 فوریه 2023 منتشر شده است.




منبع: https://www.archdaily.com/997064/overcoming-barriers-social-justice-in-latin-american-architecture