عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی


عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 1 از 25
خانه ییلاقی لیتیبو / پالما. تصویر © لوئیس یانگ

<،le>اشتراک گذاری
اشتراک گذاری

  • فیس بوک

  • توییتر

  • ایمیل

  • پینترست

  • واتساپ

یا

در نیمه اول قرن دوم پس از میلاد، یکی از مهمترین بناهای تاریخ معماری غربی در روم ساخته شد: پانتئون. اصلی ترین و چشمگیرترین ویژگی آن گنبد بتنی صندوقدار آن است که به یک دهانه مرکزی کاملاً گرد ختم می شود. این اکولوس مجموعه‌ای از پروژه‌های بعدی را آغاز کرد که ارزش دهانه‌های دایره‌ای را که به‌،وان نورگیرهای لعاب‌دار و به‌،وان ،اصر ،یبی روی نما تکرار می‌شدند، مورد توجه قرار داد. این در نهایت، برای مثال، به سمت پنجره های رز رنگارنگ و دقیق کلیسای گوتیک تکامل یافت. در تمام تنظیمات خود، oculus (چشم در لاتین) دارای نمادی است که فراتر از پنجره سنتی است: طرح نور، آن به زیبایی گذر زمان را نشان می دهد و به طور رسمی یک فضای معماری را برجسته می کند.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 7 از 25عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 2 از 25عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 3 از 25عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 6 از 25عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصاویر بیشتر+ 20

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 25 از 25
پانتئون روم، بخش. از طریق کاربر ویکی‌مدیا Bkmd توسط فران،کو پیراننی تحت PD

چشمی تماشایی پانتئون با قطر تقریباً 30 فوت کاملاً باز است. باران وارد ساختمان می شود و به سمت پایین سر می خورد تا به 22 زهکشی واقع در سنگفرش آن برسد. با این حال، بیشتر دهانه‌های مدور که در تاریخ جانشین آن شدند – از خانه‌های پالادیایی و ساختمان‌های باروک گرفته تا کاخ‌های خاورمیانه – از شیشه استفاده می‌،د تا فقط نور از آن عبور کند و از نفوذ ناخواسته جلوگیری شود، گرایشی که تا به امروز ادامه دارد.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 5 از 25
یادبود هو هویشان / معماران جیا،. تصویر © ایوان بان

چشم های واقع در سقف های مدرن به یک سری اقدامات ویژه برای جلوگیری از مشکلات در طول استفاده از ساختمان نیاز دارند، مانند اعمال آب بندی ضد آب و هرمتیک در محیط آن، صاف ، انتقال بین قطعات برای زهکشی بدون مانع و انتخاب شیشه با حرارت کافی. عملکرد آ،تیک و بصری از جمله سطح بالایی از محافظت در برابر اشعه UV. بدیهی است محل نورگیر نباید باعث تداخل یا تضعیف سازه سقف شود و چیدمان آن نسبت به مسیر خورشیدی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. مقاومت در برابر ضربه، سرقت و آتش سوزی نیز موارد مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 13 از 25
سقف نور گنبد و پنجره سقف مسطح، توسط LAMILUX. تصویر © LAMILUX

در حال حاضر نورگیرهای دایره ای پیش ساخته ای وجود دارد که نصب و استفاده آس، دارند و حتی می توان آنها را (به صورت دستی یا الکترونیکی) باز کرد و به تهویه فضا کمک می کند. اگرچه شیب طبیعی سقف باید به خود تمیز شدن ،صر کمک کند – به ویژه در هنگام استفاده از شیشه مسطح – بسیاری از نورگیرهای دایره ای شکل با گنبدهای اکریلیک (یا پل،ی گ،) پوشانده شده اند که اجازه می دهد نور به طور یکنواخت در فضا پخش شود و آب روان شود. همانطور که روی آنها می افتد. به طور کلی، این ،اصر در همان سطح سقف قرار ندارند. برع، با ضخامت مشخصی ظاهر می شوند که به ساختار و جنس سقف بستگی دارد و حتی برخی از مدل ها بین 30 تا 70 سانتی متر از سطح سقف بالاتر می روند. این ضخامت می تواند اثرات نورگیر دایره ای را تقویت کند. اگر سفید باشد، بازتاب نور حتی قوی تر خواهد بود.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 7 از 25
کلیسای دون بوسکو / معمار رقص. تصویر © Miran Kambič

بیایید چند نمونه اخیر را مرور کنیم. در بازسازی ساختم، در سال 1960 در ملبورن، تیمی متشکل از Nervegna Reed Architecture و ph Architects از اشکال دایره ای برای ایجاد محیطی خاص برای عبادت برای جامعه اسلامی محلی استفاده ،د: “فضا از طریق نورگیر که چادر را سوراخ می کند با آسمان ارتباط برقرار می کند. فرم، یکی از قدیمی ترین معماری های عبادت است که واحه ای آرام را در حاشیه شهر تشکیل می دهد. در فروشگاه Selo استودیوی MNMA، oculus “منظره ای واضح از آسمان، نه تنها برای روشنایی، بلکه برای تماس بازی با طبیعت، آب و هوا، گذر زمان و داشتن چشم اندازی در مقیاس انس،” ارائه می دهد.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 3 از 25
غرفه سالن ورزشی خصوصی و واحد مهمان / طراحی داخلی معماری Malan Vorster. تصویر © آدام لچ

خانه L&W که توسط Fragmenture طراحی شده است، حول یک ماژول مرکزی از خطوط مستقیم و ناپدید پیکربندی شده است. در اینجا، نورگیرهای دایره‌ای که توسط گنبدهای شفاف پوشانده شده‌اند، نور فراو، را به اتاق غذاخوری و آشپزخانه می‌رسانند و به ،وان مق،‌ای با متعامد بودن مبلمان کار می‌کنند. در مورد غرفه طراحی داخلی معماری Malan Vorster، از “دریچه سوراخ” برای برجسته ، یک پلکان متمایز با روکش تمام چوب استفاده می شود.

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 11 از 25
خانه L & W / Fragmenture. تصویر © Dennis De Smet

در ایالات متحده، مهمانخانه دره میل توسط معماران Turnbull Griffin Haesloop با نورگیرهای دایره ای “نقطه دار” است که فضای داخلی را با نور فیلتر شده توسط درختان اطراف پر می کند. در لبنان، مهمانسرای طراحی شده توسط معماران Carl Gerges شامل یک سرداب زیرزمینی بورگوندی است که “با نورگیر دایره ای روشن می شود و فضایی ،صری و ،یبی را میزب، می کند. سکوتی بدوی با نورپردازی باشکوه به خوبی با هوای خنک و مرطوب که بو می دهد جفت می شود. نان تست، جو و مشک.”

عملکردی و نمادین: نورگیرهای دایره ای در خانه ها و ساختمان های عمومی - تصویر 18 از 25
مهمانخانه دره میل / معماران Turnbull Griffin Haesloop. تصویر © دیوید واکلی

پروژه های منتخب بیشتری را بررسی کنید اینجا.

یادداشت ویراستار: این مقاله در ابتدا در 04 ژانویه 2022 منتشر شده است.




منبع: https://www.archdaily.com/954314/functional-and-symbolic-circular-skylights-in-،mes-and-public-buildings